Drs. Jos de Pater, docent bij Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing over jongeren en radicaliteit:
‘Docenten levensbeschouwing moeten tegenwoordig echt andere dingen kunnen en weten dan tien jaar geleden, de dynamiek in de klas is enorm veranderd. Onderzoek op het gebied van levensbeschouwing heeft veel kennis opgeleverd die zowel gedeeld moet worden als vertaald naar de lessen levensbeschouwing om zo bij te dragen aan een evenwichtiger discussie in de klas. Het hoge tempo waarmee discussies zich ontwikkelen maakt het voor docenten nóg belangrijker dat ze kennis van zaken hebben en niet meegaan in de waan van de dag.
Want ook docenten weten dat jongeren zich hopeloos gefrustreerd en onbegrepen kunnen voelen. Radicaliteit kan dan heel aantrekkelijk zijn, het is helder en eenduidig, iets om zich mee te identificeren. Dit is overigens helemaal niet erg, radicale beslissingen kunnen ook heel verfrissend zijn. Echter, jongeren missen vaak nog het vermogen om gevolgen te overzien en te relativeren en kunnen zich dan gaan vereenzelvigen met radicale bewegingen. Het is dan aan volwassenen om jongeren van de juiste kennis te voorzien en zeker geen misbruik te maken van hun radicaliteit. Radicaliteit onder jongeren is van alle tijden, tegenwoordig is het echter dankzij social media zichtbaarder en door extremistische groeperingen ook gewelddadiger waarbij door die social media de ontwikkelingen ook nog eens sneller gaan.
Dit congres voorziet docenten en schoolleiders aan kennis en handvatten om het gesprek met leerlingen hierover en op school hierover in goede banen te leiden. Door middel van lezingen, workshops en vooral onderlinge ontmoeting wordt kennis gedeeld en kunnen vragen die naar voren komen weer dienen als basis voor nieuw onderzoek. Dus ook voor wetenschappers en studenten is er veel te halen op dit congres.’