Drs. Jojanne Kemman, docentopleider Hogeschool Windesheim
Jojanne Kemman is docentopleider aan de hogeschool Windesheim en doet onderzoek naar het verschijnsel dat docenten vaak een verlegenheid kennen om ter sprake te brengen wat hen echt beweegt, waar zij echt in geloven. Zij hebben moeite om een rol te vinden waarin zij dat als docent naar voren kunnen brengen. Het ontbreekt hen aan handvatten om dat gesprek over wat waardevol is voor henzelf op een manier in te brengen dat het ook van belang is voor het leerproces van de leerling. Het onderwerp van de lessen Godsdienst/Levensbeschouwing is onder meer wat mensen inspireert en aanzet tot daden. Een docent die daar ook vanuit zichzelf over kan vertellen, is een voorbeeld van de informatie en theorie die te berde worden gebracht. Jojanne plaatst die ‘getuigende’ rol, zoals D. Pollefeyt dit noemt, in het kader van het gesprek met leerlingen die een orthodoxe of fundamentalistische visie hebben.
Meer informatie over Jojanne Kemman